Bezwaar huurverhoging
Bent u het niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Wij beoordelen dan of wij uw bezwaar gegrond vinden of niet. Hieronder leest u meer over hoe u bezwaar kunt maken.
Tot wanneer kan ik bezwaar maken?
U kunt bezwaar maken tot en met 30 juni 2024.
Hoe kan ik bezwaar maken?
Dit doet u eenvoudig door in te loggen op uw persoonlijke pagina ‘Mijn ProWonen’. Kies vervolgens bij het kopje ‘Zelf online regelen’ voor ‘Bezwaar huurverhoging’. Het bezwaar hoort uiterlijk 30 juni 2024 bij ons binnen te zijn. Meer informatie over bezwaar maken vindt u op www.huurcommissie.nl of bel Rijksoverheid op telefoonnummer 1400. Heeft u een inkomensafhankelijke huurverhoging ontvangen en wilt u hier tegen bezwaar maken? Kijk dan op deze pagina hoe u dit kunt doen.
Wat zijn geen geldige redenen om bezwaar te maken?
- Onderhoudsgebreken of een afwijking in het energielabel geen geldige reden vormen om bezwaar tegen de huurverhoging te maken. Alleen bij ernstige gebreken die u bij ons gemeld heeft en die wij niet hebben opgelost, kunt u zich tot de Huurcommissie wenden. Andere zaken die reparatie of herstel nodig hebben kunt u melden via een reparatieverzoek op onze website www.prowonen.nl, of telefonisch via (0545) 28 50 00.
- Tocht, schimmelvorming of enkel glas vormen geen geldige reden om bezwaar tegen de huurverhoging te maken. De huur die wij voor uw woning vragen vinden wij passen bij de conditie van de woning. U betaalt (minder dan) de streefhuur van de woning. Dit is lager dan de wettelijke huurprijs die we zouden mogen vragen voor uw woning. Wanneer u het op prijs stelt, dan plannen we bij klachten over tocht en/of schimmelvorming een huisbezoek bij u in. We kunnen dan ter plaatse uw klachten en de eventuele mogelijkheden te bespreken. U kunt hiervoor een afspraak maken via (0545) 28 50 00 of stuur een mail naar contact@prowonen.nl.
- Overlast is geen geldige reden om bezwaar tegen de huurverhoging te maken. U kunt overlast bij ons melden en daarnaast gebruik maken van buurtbemiddeling. Meer informatie over Buurtbemiddeling vindt u op www.problemenmetjeburen.nl of bel naar (0314) 37 30 36.
Wat gebeurt er als ProWonen mijn bezwaar gegrond verklaart?
Als uw bezwaar gegrond is en uiterlijk 30 juni bij ons is ingeleverd, passen wij de huurverhoging per 1 juli 2024 aan. Wij doen u dan een nieuw voorstel.
Wat gebeurt er als ProWonen mijn bezwaar afwijst?
Wanneer wij uw bezwaar ongegrond vinden, dan leggen wij uw bezwaarschrift voor aan de Huurcommissie voor een onafhankelijk oordeel. Wij vragen de Huurcommissie dan om het bezwaar te beoordelen. Zowel u als wij ontvangen vervolgens van de Huurcommissie een uitspraak. Is de huurverhoging niet redelijk? Dan gaat de huurverhoging niet door of stelt de Huurcommissie de juiste huurprijs vast. In het laatste geval staat in de uitspraak met hoeveel procent of met welk bedrag uw huur omhoog mag gaan en op welke datum de huurverhoging ingaat. Wanneer de Huurcommissie ons in het gelijk stelt dan betaalt u naast de huurverhoging ook de kosten van de procedure. De kosten hiervan zijn € 25,-.
Let op!
Wilt u niet ook nog de kosten voor de procedure betalen? Laat ons dan zo snel mogelijk weten dat u uw bezwaar intrekt en vraag ons om de procedure te stoppen. Let op: Als u uw bezwaar intrekt, betekent dit dat u alsnog akkoord gaat met de huurverhoging. U moet de huurverhoging dan betalen. Horen wij niets van u? Dan zetten we de procedure via de Huurcommissie door.
Kijk voor meer informatie over het bezwaar maken op de website van de Huurcommissie via www.huurcommissie.nl of bel naar 1400.